استانداری کرمان


 
 
 
شیوه نامه تشکیل شوراهای اقتصاد مقاومتی روستاها و محلات استان کرمان
 
  1. مقدمه
به همه ی مسئولان دولتی تذکر داده شود که حل مشکلات اقتصادی کشور در گرو تلاش بی وقفه و خردمندانه در همه ی بخش ها در جهت اقتصاد مقاومتی است و رفع تحریم ها به تنهایی برای گشایش در اقتصاد کشور و معیشت مردم کافی نیست.  
                                                                                           مقام معظم رهبری(مدظله العالی)
از واقعیت های مهم جوامع امروزی ضرورت مشارکت و اثر بخشی شهروندان در عرصه های مختلف سیاسی ـ فرهنگی ـ اجتماعی ـ اقتصادی و مکانی است. تجربه نشان داده است بدون مشارکت سازمان یافته و معنادار آحاد مردم در حوزه های مختلف بخش اعظم معضلات لاینحل خواهد ماند.
از دیدگاه صاحب‌نظران مناسب است مردم در فرایند تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم سازی که به‌نوعی به‌طور مستقیم در کیفیت زندگی آن‌ها تاثیرگذاراست، سهیم و شریک باشند. یکی از گام ها برای فراهم شدن زمینه های تعاون و همکاری، نگاه محله‌ای‌ست که امروزه با رویکرد مدیریت محله محور به منظور تقویت روابط و مناسبات اجتماعی بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد. تقویت محله می تواند به ساکنان آن، در دسترسی آسان‌تر به خدمات، توزیع عادلانه امکانات و‌ فرصت ها، جلب مشارکت مردم در تعیین اولویت ها و نیازسنجی های محلی و ارتقاء جایگاه فرهنگی و اجتماعی محله کمک شایان توجهی نماید و به همین منظور نیزمحله محوری در نظام برنامه ریزی و اجرا روز به روز مهم تر می‌شود.
واز دیگر موارد مورد نظر به منظور دست یابی به توسعه جوامع و ارتقاء معیشت و افزایش سطح رفاه مردم در همه عرصه ها می توان به روستا ها اشاره کرد. با توجه به کارکردهای اساسی و ذاتی روستا که از گذشته به عنوان مرکز تولید مورد توجه مسئولین ، دست اندر کاران و برنامه ریزان هرکشور قرار داشته است بی شک در دنیای امروز نیز دستیابی به توسعه پایدار در امنیت غذایی بدون در نظر گرفتن روستاها امکان پذیر نمی باشد بنابراین در جهت توسعه پایدار روستاها بایستی مسائل و مشکلات مربوط به روستاها اعم از مهاجرت به شهرها،خالی از سکنه شدن روستاها و عدم اشتغال ساکنین روستاو... مرتفع گردد
در سند چشم انداز نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه فرهنگی واجتماعی به تربیت مردمی فعال، مسوولیت پذیر، ایثارگر، مومن، رضایت مند، برخوردار از وجدان کاری، انضباط، روحیه تعاون و سازگاری اجتماعی، متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی بودن تاکید شده است.
 برای رسیدن به این هدف مهم تکیه بر سیاستهای اقتصاد مقاومتی که برای اولین بار توسط رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ایران حضرت آیت ا... خامنه ای در تاریخ 29/11/92 در قالب 24 سیاست که پیوست این مجلد می باشد به روسای محترم  قوای سه گانه جهت اجرا ابلاغ و پس از آن توسط مسئولین محترم کشوری بر اجرای آن تاکید شده است .
 
 
2- شورای اقتصاد مقاومتی محلات و روستاهای استان کرمان
    تاکیدات چند سال اخیر مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد و مشکلات متنوع و بزرگی که دشمنان طی این سال ها در این حوزه به وجود آورده اند اهمیت ارائه یک الگوی منسجم اقتصادی متناسب با ظرفیت های کشور را بیش از پیش نمایان ساخت، که در نهایت در قالب «اقتصاد مقاومتی » مطرح و سیاست های کلی ان توسط مقام معظم رهبری با فرایند تاکید شده یه شکل زیر ابلاغ گردید. یکی از مهمترین الزامات در دست یابی به اقتصاد مقاومتی، بسترسازی و ایجاد شرایط و زمینه هایی است که اگر تحقق نیابد نمی توان امید داشت که اقتصاد مقاومتی در جامعه شکل گیرد. شاید بتوان مهمترین عامل پیشرفت اقتصاد مقاومتی در کشور را گفتمان سازی اصول اقتصاد مقاومتی در میان مسوولان و مردم دانست. در بیانات مقام معظم رهبری که به تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی پرداختند، به طور ویژه و موکد ضرورت گفتمان سازی را به اصحاب قلم و اندیشه و مسئولین یادآوری فرمودند.
مشارکت فعال مردم در فرایند گفتمان سازی ضروری است و بدون همکاری و مشارکت مردم، کار با مشکل مواجه خواهد شد. از این رو و با ابتکار استاندار محترم کرمان جناب آقای رزم حسینی مقرر شده است به منظور گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت های محلات و روستاها در تحقق این سیاست ها، شورای اقتصاد مقاومتی محلات و روستاهای استان تشکیل گردد.
تشکیل شورای اقتصاد مقاومتی محلات و روستاها در قالب نظام شورایی که مورد تاکید دین مبین اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می باشد، بارویکرد محله محور و روستا محور در راستای افزایش همکاری، تعاون و همدلی اجتماعی می تواند باعث افزایش مشارکتهای مردمی در جهت پیاده سازی فراگیر سیاست های اقتصادمقاومتی و تبدیل اقتصادمقاومتی به گفتمان غالب در میان مردم هر محله و روستا باشد.
2-1 فرایند تاکیدی دستورالعملها و ابلاغیه ها در راستای تحقق سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی
1- ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری (29/11/92 )
2-شروع اجرای سیاستهای اقتصادمقاومتی بر اساس نامه شماره 179062 ریاست محترم جمهور(1/12/92)
3-ابلاغ معاون اول محترم رئیس جمهور به 15 دستگاه اجرایی و شورای عالی امنیت ملی و تعیین شورای اقتصاد به عنوان مسئول تلفیق و تصویب نهایی برنامه های اجرایی( 10/12/92)
4-ابلاغ چارچوب تهیه و تدوین برنامه های اجرایی از سوی سازمان به عنوان دبیرخانه شورای اقتصاد
( 14/12/92 )
5-تشکیل کمیته تلفیق با عضویت نمایندگان دستگاههای اجرایی و امورمرتبط در سازمان ( 18/5/93 و 19/5/93)
6-تشکیل ستاد فرماندهی تصویب برنامه های ملی ( 11 برنامه ) و طرحهای اقتصاد مقاومتی ( 58 طرح) در ستاد راهبری و مدیریت اقتصادمقاومتی و تعیین نهادهای مسئول و همکار هر برنامه ی اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول محترم رئیس جمهور.
ابلاغ رویکردها و توصیه های مقام معظم رهبری در اجرای برنامه های ملی (عدالت بنیانی - مردمی بودن - دانشبنیانی - درون زایی و برونگرایی - تعریف نقش دستگاه اجرایی ذیربط –زمانبندی مشخص اجرای پروژه ها –تعریف نقش مناطق جغرافیایی - بکارگیری کلیه ظرفیت ها کشور بویژه جوانان )
3- جایگاه شورای اقتصاد مقاومتی محلات و روستاها در ساختار اقتصاد مقاومتی استان
دولت عزم و توانایی آن را دارد که همه سیاستهای اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کند و همه دستگاه های اجرایی موظف به برنامه ریزی دقیق برای اجرای بند های مربوط به خود هستند. 
                                                                                                             (ریاست  محترم جمهوری)
      از آنجا که سال جاری از سوی رهبر فرزانه انقلاب سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذاری شده است بایستی راهکارهای عملیاتی نمودن تحقق اقتصاد مقاومتی در جامعه اندیشیده شود چرا که یکی از تحلیل هایی که برای نامگذاری سال می توان ارائه داد این است که علیرغم موفقیت های زیاد کشور جمهوری اسلامی ایران داشته و از طرفی نگاه به برخی از اولویت های کشور، به دلایل مختلف از ابتدای انقلاب شکوهمند اسلامی در زمینه اقتصاد ضعف هایی داشته که از مهمترین این دلایل می شود
به جنگ تحمیلی و تحریم های ظالمانه علنی و بعضا"غیرعلنی اشاره کرد. بنابراین با عنایت به موارد عنوان شده و همچنین سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری و با تاکید بر استفاده از بندهای سیاستهای مذکور  مخصوصا بند3، 5 ،20 و 22 ضرورت دارد به مسئله اقتصاد و تولید در کشور بطور ویژه پرداخته شود و این مسیر برای سالهای بعد نیز  اگر چه ممکن است آن سال نام دیگری داشته باشد بطور ویژه دنبال گردد . و دلیل این امر اهمیت ثبات و پایداری در مباحث مربوط به رشد و توسعه اقتصادی است.
شورای اقتصاد مقاومتی محلات و روستاها به عنوان یکی از بازوهای ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی هر شهرستان می باشد.

4- شورای اقتصاد مقاومتی محلات و روستاهای هر شهرستان
     همانطوری که ما توانستیم با کمک مردم خوب  محلات شهرها و روستاها مشکل پشتیبانی جنگ را حل نماییم به یقین نیز می توانیم با همکای مردم و پایگاه های مساجد اقتصاد مقاومتی را در محلات و روستاها اجرا کنیم که این همان اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی می باشد.   
                                                                                      (علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان)
     پس از طرح و ابلاغ موضوع اقتصاد مقاومتی، مبحث مهم اقتصاد مقاومتی بطور ویژه و عام در دستور کار دولت محترم و کلیه نهادهای دولتی در سراسر کشور قرار گرفت و در استان کرمان با توجه به ایده ها، فعالیت ها ، نظرات و پیگیریهای مجدانه جناب آقای رزم حسینی استاندار محترم کرمان واجرای طرحهای همچون مثلث توسعه اقتصادی، همیاران آب، ایجاد شهر نمونه اقتصاد مقاومتی ( در ابتدا قلعه گنج و سپس فعالیت در رودبار و راور ) و انتخاب استان کرمان به عنوان استان پایلوت اقتصاد مقاومتی توسط هیات محترم دولت، تقسیم استان کرمان به هشت زون اقتصادی و اکنون ایده ایشان و تاکید به مسئولین استان بر اجرایی نمودن آن از طریق تشکیل شورا های اقتصاد مقاومتی در روستاها و محلات است که در این طرح سعی شده است در جهت اجرایی نمودن این مهم براساس شیوه نامه ای که در ادامه مبحث می آید به موضوع پرداخته می شود .
     براساس ایده جناب آقای رزم حسینی استاندار محترم کرمان که همانا استفاده از پتانسیل ها، ظرفیت ها و توانمندیهای روستایی و محلات و همچنین به منظور استفاده از خرد جمعی، شیوه کار در دو قسمت مجزا در قالب بخش محله ای و بخش روستایی به گونه ای که در ادامه خواهد آمد عملیاتی می گردد.
4-1- شورای اقتصاد مقاومتی روستاهای هر شهرستان:
در بخش تشکیل شوراهای اقتصاد مقاومتی روستایی شیوه کار به این گونه خواهد بود در روستاهایی که دارای شوراهای اسلامی و دهیاری مصوب هستند  در ابتدای کار نسبت به تشکیل ستادهای اقتصاد مقاومتی روستا و محلات با زیر مجموعه قرار دادن روستاهای فاقد شورای اسلامی و دهیاری مصوب که در قرابت جغرافیایی، توانمندی اقتصادی وغیره هستند نسبت به تشکیل شورای اقتصاد مقاومتی روستا های تحت پوشش با محوریت روستای دارای دهیاری مصوب و اعضای شورای اسلامی اقدام خواهد شد.  
4-1-1- اهداف شورای اقتصاد مقامتی روستاهای استان کرمان
تاکنون اهداف متعددی برای اقتصاد مقاومتی در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی عنوان شده است و در این طرح  بطور کلی می توان گفت اهداف در نظر گرفته شده به گونه ای همان اهداف اقتصاد مقاو متی هستند البته با رویکردی مبتنی بر شرایط، امکانات و پتانسیل های روستاها که امکان اجرایی وعملیاتی نمودن طرح بر اساس آنها وجود دارد . اما بطور اختصاصی برای این طرح اهدافی بر اساس سیاستهای کلان کشوری و استانی مد نظر است. اما هدف عمده طرح همانگونه که در مقدمه آمده است توجه به کارکرد ذاتی روستا است و به هیچ وجه هدف بر احداث کارخانه های عظیم و صنعتی یا واحد های تولیدی بزرگ نیست بلکه توجه به رویکرد سابق روستاها که همانا تولید در خانوارها در سطح خرد و پس از جمع آوری تولیدات مازاد بر مصرف خانوار های روستایی و ارائه به بازار ها می باشد . و در اینجا تفاوت این شیوه، با شیوه سابق این است در گذشته با عنایت به کمبود امکانات و شرایط وقت تولید در روستا ها شکل می گرفت اما در این طرح هدف بر این است که روستائیان با بهره گیری ازپیشرفت ها و امکانات فعلی به امر تولید بپردازند و در این میان دولت و دستگاه های دولتی مربوطه که متولی هربخش از تولید در جامعه هستند وظیفه دارند نسبت به مشاوره و تامین امکانات و تسهیلات به منظور اجرای طرح اقدام نمایند که  برخی از این اهداف به شرح زیر می باشد.
  1. شناسایی قابلیت ها و پتانسیل های روستا و محلات
  2. افزایش رفاه اقتصادی و اجتماعی و تلاش در جهت بهبود معیشت مردم
  3. ترویج فرهنگ کار
  4. آموزش افراد متقاضی کار
  5. هدایت سرمایه های خرد به سمت فعالیت های اقتصادی مولد و سودآور
  6. بهره وری و افزایش راندمان آب و جلوگیری از اسراف آن (با توجه به طرح همیاران آب)
  7. کاهش هزینه ها و بهره وری تولید
  8. مقابله با پدیده مهاجرت و حاشیه نشنی
  9. بازیابی فضای جذاب و دلنشین روستا
  10. تشویق و ترغیب روستائیان به افزایش تولید محصولات محلی و مصرف آنها
11.ایجاد بازارچه های محلی و ترویج عرضه محصولات روستا در سطح ملی
با عنایت به اهدفی که در بالا به آن اشاره شد شورای اقتصاد مقاومتی روستا  با ترکیبی از اعضاء که در زیر آمده است  تشکیل و این گروه نسبت به بررسی ارائه طرح های اقتصادی بر اساس توانمندی ها و پتانسیل هایی که در روستا وجود دارد  با رعایت توجیه فنی، مالی واقتصادی  به آن طرح می پردازند.
4-1-2- اعضاء شورای اقتصاد مقاومتی روستاهای استان کرمان
  1. دهیار روستا .) رئیس و دبیر  شورا)
  2. رئیس شورای اسلامی روستا .(عضو شورا)
  3. روحانی روستا. (عضو شورا)
  4. معتمدین روستا و آگاه به مسائل اقتصادی و توانمندی های روستا (دو نفر با معرفی و تایید دهیار روستا) . (عضو شورا)
  5. مدیر مدرسه روستا(عضو شورا)
  6. رابط جهاد کشاورزی(عضو شورا)
4-1-3- شیوه عملیاتی نمودن طرح های اقتصاد مقاومتی مربوط به روستاها:
شیوه کار بدین صورت می باشد که طرح تهیه شده را در قالب فرمتی که در ادامه خواهد آمد به بخشداری مربوطه ارائه و بخشداری نیز طرح را در جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی بخش با ترکیب اعضاء مربوطه به شرح زیر عملیاتی می نماید.
  1. بخشدار . (رئیس  و دبیر شورا)
  2. امام جمعه بخش. (عضو شورا)
  3. شهردار . (عضو شورا)
  4. رئیس شورای شهر. (عضو شورا)
  5. مدیر جهاد کشاورزی بخش (عضو شورا)
  6. رئیس اداره مرتبط با طرح . (عضو شورا)
  7. نماینده شورای هماهنکی بانک ها در بخش یا  نماینده بانک  تخصصی مربوطه .(عضو شورا)
  8. دهیار روستای مرتبط با طرح .( عضو شورا)
  9. سایر اعضاء مرتبط با موضوع و محل اجرای طرح به تشخیص بخشدار انتخاب خواهند شد
اعضای مذکور نسبت به بررسی طرح های ارسالی به دبیرخانه شورای اقتصاد مقاومتی که در بخشداری مستقر است پرداخته و پس از تصویب به دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان مستقر در فرمانداری ارسال می نمایند.
4-2-شورای اقتصاد مقاومتی محلات هر شهرستان
همان گونه که تشکیل شوراهای اقتصاد مقاومتی در روستاها دارای اهمیت و راهکار های مناسب خود بود موضوع عملیاتی نمودن اقتصاد مقاومتی در شهرها از طریق محلات شهری نیز دارای اهمیت می باشد .البته با این تفاوت که حوزه فعالیت آن مناطق روستایی است و این موضوع در حوزه محله ای و با استفاده از پایگاه های مساجد عملیاتی می شود.
4-2-1- اهداف شورای اقتصاد مقاومتی محلات هر شهرستان
  1. تلاش در جهت نهادینه سازی گفتمان اقتصاد مقاومتی در بین مردم
  2. شناختی دقیق تر و آگاهانه تر از پتانسیل ها، ظرفیت ها و مزیتهای نسبی موجود هر محله
  3. جلب و افزایش مشارکت مردم در فرایند تصمیم سازی، اجرا و نظارت در راستای پیشگیری
  4. تقویت فعالیت های جمعی
  5. کاهش، کنترل، اصلاح و حل مشکلات مردم در مقیاس محله
  6. تقویت کارکرد و نقش مساجد در مدیریت فرهنگی و اجتماعی محله
  7. ارتقاء همبستگی محلی و سرمایه اجتماعی
  8. تقویت هویت محلات در راستای افزایش تعلق شهری
  9. نهادینه سازی نظارت های همگانی
  10. کاهش عدم تعادل اقتصادی و اجتماعی موجود در محلات
  11.  توانمند سازی ساکنین محلات در روند تصمیم گیری های برنامه ای و اجرایی
  12. بهره برداری مناسب از امکانات و قابلیتهای محلات
  13. رعایت ملاحظات  سیاسی و امنیتی در جهت فراهم سازی زمینه رشد و توسعه
  14. مشارکت بخش خصوصی در توسعه محلات
4-2-2- اعضای شورای اقتصاد مقاومتی محله
  1. امام جماعت مسجد (رئیس شورا ).
  2. رابط شهرداری منطقه (دبیر شورا).
  3. یکی از مدیران مدارس محله.
  4. معتمدین محل و آگاه به مسائل اقتصادی و توانمندی های محل (دو نفر با معرفی شهردار)
  5. فرهیخته محله ( به انتخاب شهردار)
  6. رابط پایگاه بسیج محله.
  7. نماینده هیات امنای مسجد محله.
5- شرایط عضویت شورای اقتصاد مقاومتی محلات و روستاها  
6- جلسات شورای اقتصاد مقاومتی محلات و روستاها
  1. تعداد جلسات شورا حداقل هر ماه یک جلسه می باشد. تشکیل جلسات فوق العاده به تصویب اکثریت اعضا برسد.
  2. جلسات شورا با حضور اکثریت اعضاء رسمیت می یابد.
  3. مکان برگزاری جلسات شورا  با پیشنهاد اعضا تعیین می گردد.
7- مصوبات شورای اقتصاد مقاومتی محلات و روستاها 8- وظایف شورای اقتصاد مقاومتی محلات و روستاها 9- وظایف رئیس شورای اقتصاد مقاومتی محلات و روستاها
  1. مسئولیت مستقیم کلیه امور مربوط به شورا
  2. مدیریت جلسه، برگزاری منظم و اثر بخش جلسات
  3. شناسایی ظرفیت ها و توانمندی های محله و روستا و به کارگیری آن در راستای کیفیت بخشی به جلسات و مصوبات شوراها
  4. ارائه ی اطلاعات، آمارها، گزارش ها به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی شهرستان
  5. انجام مکاتبات لازم در خصوص ارایه طرح ها یا همکاری سایر دستگاه ها یا نهادهای اجرایی در محله در راستای وظایف شورا
10- وظایف دبیر شورای اقتصاد مقاومتی محلات و روستاها 11- نحوه تامین منابع مالی طرح های اقتصاد مقاومتی
  با توجه به اینکه نحوه تامین امکانات مالی و تامین نقدینگی یک طرح اقتصادی اعم از سرمایه ثابت و سرمایه در گردش و همچنین میزان نرخ سود سرمایه در میزان موفقیت و عدم موفقیت یک طرح اقتصادی بسیار اثرگذار هستند.  لذا به منظور جلوگیری از شکست این گونه طرح ها و تلاش جهت سود آور بودن آنهاپیشنهاد می گردد .
11-1- حتی الامکان طرح ها با سرمایه شخصی متقاضی و استفاده از حداقل تسهیلات اجرا شوند ولی در صورتی که قرار است طرح از تسهیلات استفاده نماید حداقل 40%هزینه های یک طرح را متقاضی بپردازد( البته با احتساب امکانات زیر بنایی که توسط مجری طرح تهیه خواهد شد) و مابقی از طریق بانک عامل تامین گردد و آن بخش از تسهیلات را که بانک می پردازد با حداقل نرخ سود با کارمزد 10-4% پرداخت گردد. (خیلی به دنبال تامین سرمایه ثابت نباشیم زیرا فرض بر این است که یک فرد در روستا امکانات اولیه نظیر سرمایه ثابت را دارد و بایستی فقط سرمایه در گردش با شرایط و دوره بازپرداخت  ویژه برای او در نظر گرفته شود)
11-2- تشکیل و استفاده از صندوقهای خرد روستایی( البته این موضوع بایستی بطور ویژه بررسی گردد تا به مشکل حقوقی و سایر مسائل و مشکلات متعاقب آن مواجه نگردد)
11-3- با توجه به اینکه شهرستان های استان کرمان جهت اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی روستا و محلات انتخاب شده اند سهم ویژه ای از اعتبارات استان از  محل ردیف هایی زیر اختصاص داده شود : 12- نحوه نظارت بر طرح های مصوب ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان
 نحوه نظارت بر اجرا و پایداری طرح در صورتیکه یک طرح بطور کامل با سرمایه شخصی اجرا شود به نظر می رسد نظارت بر آن مفهوم خاصی نداشته باشد و این طرح تنها به حمایت و مشاوره نیاز خواهد داشت.
اما اگر طرحی از تسهیلات بانکی یا از سرمایه صندوقهای خرد روستایی استفاده نماید راهکار نظارت برآن به این شیوه خواهد بود که کارشناس بانک عامل و مدیران صندوق خرد روستایی با همکاری و نظارت اعضای ستاد اقتصاد مقاومتی روستایی فرایند نظارت بر این طرح ها را پیگیری نمایند .
 13- نحوه عرضه و بازار یابی محصولات تولیدی حاصل از اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی
    از آنجاکه موفقیت و عدم موفقیت یک واحد تولیدی در نهایت خلاصه می شود  به قیمت تمام شده آن محصول و مقایسه آن با قیمت نمونه همان محصول و محصولات مشابه آن در بازار و همچنین نحوه عرضه آن به بازار و یافتن مصرف کننده  ، به نظر می رسد  یکی از راهکارهای مناسب این است که فردی از ساکنین روستا یا محل تولید محصولات نسبت به بازاریابی و عرضه محصولات تولیدی مازاد بر نیاز روستا به خارخ از روستا اقدام  نماید.
 
                                                                                                                     پایان
 
 
 
 
جناب آقای ...
دهیار محترم روستای ...
سلام علیکم
 در راستای عملیاتی نمودن اهداف اقتصاد مقاومتی در روستا ها و محلات،  به موجب این ابلاغ جناب عالی به عنوان رئیس شورای اقتصاد مقاومتی روستای ... با ترکیب اعضاء مربوطه تعیین می گردید .
با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در سالی که مزین است به "سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل "، مقتضی است نسبت به تشکیل جلسات شورای اقتصاد مقاومتی آن روستا  به صورت دوره ای اقدام و گزارش ها و طرح های مصوب را به این بخشداری ارسال نمایند.
 
                                                                                                                          بخشدار
 
 
 
 
 
 
جناب آقای ...
رئیس محترم شورای اقتصاد مقاومتی محله ....
سلام علیکم
 در راستای عملیاتی نمودن اهداف اقتصاد مقاومتی در روستا ها و محلات،  به موجب این ابلاغ جناب عالی به عنوان رئیس شورای اقتصاد مقاومتی محله ... با ترکیب اعضاء مربوطه تعیین می گردید .
با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در سالی که مزین است به "سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل "، مقتضی است نسبت به تشکیل جلسات شورای اقتصاد مقاومتی آن محل به صورت دوره ای اقدام و گزارش ها و طرح های مصوب را به این .... ارسال نمایند.
 
                                                                                                                          بخشدار
 
 
 
 
بسمه تعالی
صورتجلسه شورای اقتصاد مقاومتی روستاهای استان کرمان
در روز ................... مورخه ............................ جلسه شورای اقتصاد مقاومتی  روستای .................... با حضور اعضای مربوطه تشکیل و پس از بحث و تبادل نظر تصمیماتی به شرح ذیل اتخاذ گردید.
خلاصه مذاکرات:
 
 
مصوبات:
 
حاضرین در جلسه:
دهیار روستا رئیس شورای اسلامی روستا روحانی روستا مدیر مدرسه روستا
نماینده یا رابط جهاد کشاورزی بخش معتمد و فعال اقتصادی روستا معتمد وفعال اقتصادی روستا  
 
بسمه تعالی
صورتجلسه شورای اقتصاد مقاومتی محله های استان کرمان
در روز ................... مورخه ............................ جلسه شورای اقتصاد مقاومتی  محله .................... با حضور اعضای مربوطه تشکیل و پس از بحث و تبادل نظر تصمیماتی به شرح ذیل اتخاذ گردید.
خلاصه مذاکرات:
 
 
مصوبات:
 
حاضرین در جلسه:
امام جماعت مسجد محله رابط شهرداری محله یکی از مدیران مدارس محله
نماینده هیئت امنای مسجد محله فرهیخته محله رابط پایگاه بسیج محله
معتمد و فعال اقتصادی محله معتمد و فعال اقتصادی محله  
 
متن ابلاغیه رهبر معظم انقلاب به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به شرح زیر است:
بسم‌اللّه الرحمن الرحیم
ایران اسلامی با استعدادهای سرشار معنوی و مادی و ذخائر و منابع غنی و متنوع و زیرساخت‌های گسترده و مهم‌تر از همه، برخورداری از نیروی انسانی متعهد و کارآمد و دارای عزم راسخ برای پیشرفت، اگر از الگوی اقتصادی بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی که همان اقتصاد مقاومتی است، پیروی کند نه تنها بر همه‌ مشکلات اقتصادی فائق می‌آید و دشمن را که با تحمیل یک جنگ اقتصادی تمام عیار در برابر این ملت بزرگ صف‌آرایی کرده، به شکست و عقب‌نشینی وا می‌دارد، بلکه خواهد توانست در جهانی که مخاطرات و بی‌اطمینانی‌های ناشی از تحولات خارج از اختیار، مانند بحران‌های مالی، اقتصادی، سیاسی و ... در آن رو به افزایش است، با حفظ دستاوردهای کشور در زمینه‌های مختلف و تداوم پیشرفت و تحقق آرمان‌ها و اصول قانون اساسی و سند چشم‌انداز بیست ساله، اقتصاد متکی به دانش و فناوری، عدالت بنیان، درون‌زا و برون‌گرا، پویا و پیشرو را محقق سازد و الگوئی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد
اکنون با مداقه لازم و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که در ادامه و تکمیل سیاست‌های گذشته، خصوصاً سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و با چنین نگاهی تدوین شده و راهبرد حرکت صحیح اقتصاد کشور به سوی این اهداف عالی است، ابلاغ می‌گردد
لازم است قوای کشور بی‌درنگ و با زمان‌بندی مشخص، اقدام به اجرای آن کنند و با تهیه قوانین و مقررات لازم و تدوین نقشه راه برای عرصه‌های مختلف، زمینه و فرصت مناسب برای نقش‌آفرینی مردم و همه فعالان اقتصادی را در این جهاد مقدس فراهم آورند تا به فضل الهی حماسه‌ اقتصادی ملت بزرگ ایران نیز همچون حماسه سیاسی در برابر چشم جهانیان رخ نماید. از خداوند متعال توفیق همگان را در این امر مهم خواستارم.   سیّدعلی خامنه‌ای29/ بهمن ماه 1392
تاریخچه اقتصاد مقاومتی
اصطلاح اقتصاد مقاومتی اولین بار پس از محاصره غزه در سال ۲۰۰۵ که ناتوانی در امر صادرات امکان صادرات و در نتیجه کشت بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله توت فرنگی را کاهش داده بود استفاده شد. و ضوابط و معیارهای حاکم بر مفهوم اقتصاد مقاومتی شناسایی گردید.
تاریخچه اقتصاد مقاومتی در ایران
پس از تشدید تحریمها علیه ایران در سالهای اخیر این شیوه توسط حکومت ایران ترویج می‌شود و در اقتصاد مقاومتی هدف استفاده از توان داخلی و مقاومت در مقابل تحریمها با ایجاد کمترین بحران است. در ایران این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در سال 1389 مطرح گردید.در این دیدار ایشان اقتصاد مقاومتی را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل آمادگی کشور برای جهش و فشار اقتصادی دشمنان را معرفی می نمایند. برای مفهوم اقتصاد مقاومتی در همین مدت زمان کم تعاریف متفاوتی ارائه شده است که هر کدام از جنبه ای به این موضوع نگاه کرده اند.در این میان تعریف اقتصاد مقاومتی را خود رهبری ارائه داده اند. ایشان در دیدار با دانشجویان اقتصاد مقاومتی را اقتصادی دانسته اند که در شرایط دشمنی ها و خصومت های شدید می تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد.
تعریف اقتصاد مقاومتی:
اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزه‌های فشار و متعاقباً تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن آن تاثیرها می‌باشد و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت است همچنین برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید وابستگی‌های خارجی کاهش یابد و بر تولید داخلی کشور و تلاش برای خوداتکایی تاکید گردد. طبق نظر دولتمردان ایران در تعریف اقتصاد مقاومتی، ضرورت مقاومت برای رد کردن فشارها و عبور از سختی‌ها برای رسیدن به نقاط مثبت ملی نیاز است این روش اقتصادی از نظر تعریف با اقتصاد ریاضتی تفاوت دارد.
سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی
با هدف تأمین رشد پویا و بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز بیست‌ساله، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با رویکردی جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درون‌زا، پیشرو و برون‌گرا ابلاغ می‌گردد
سیاست های 24 گانه اقتصاد مقاومتی
۱ - تأمین شرایط و فعال‌سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی و تأکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم‌درآمد و متوسط.
۲ - پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری به منظور ارتقاء جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش‌بنیان در منطقه.
۳- محور قراردادن رشد بهره‌وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار، تقویتِ رقابت‌پذیری اقتصاد، ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استانها و به کارگیری ظرفیت و قابلیت‌های متنوع در جغرافیای مزیت‌های مناطق کشور.
۴- استفاده از ظرفیت اجرای هدفمند‌سازی یارانه‌ها در جهت افزایش تولید، اشتغال و بهره‌‌وری، کاهش شدت انرژی و ارتقاء شاخص‌های عدالت اجتماعی.
۵- سهم‌بری عادلانه عوامل در زنجیره‌ تولید تا مصرف متناسب با نقش آنها در ایجاد ارزش، بویژه با افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقاء آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه.
۶- افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی(بویژه در اقلام وارداتی)، و اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص.
۷- تأمین امنیت غذا و درمان و ایجاد ذخایر راهبردی با تأکید بر افزایش کمی و کیفی تولید(مواد اولیه و کالا)
۸- مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه ریزی برای ارتقاء کیفیت و رقابت پذیری در تولید.
۹- اصلاح و تقویت همه‌جانبه‌ نظام مالی کشور با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی، ایجاد ثبات در اقتصاد ملی و پیشگامی در تقویت بخش واقعی.
۱۰- حمایت همه جانبه‌ هدفمند از صادرات کالاها و خدمات به تناسب ارزش افزوده و با خالص ارزآوری مثبت از طریق:  تسهیل مقررات و گسترش مشوق‌های لازم. گسترش خدمات تجارت خارجی و ترانزیت و زیرساخت‌های مورد نیاز ،  تشویق سرمایه گذاری خارجی برای صادرات،  برنامه ریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی، شکل‌دهی بازارهای جدید، و تنوع بخشی پیوند‌های اقتصادی با کشورها به ویژه با کشورهای منطقه،  استفاده از ساز و کار مبادلات تهاتری برای تسهیل مبادلات در صورت نیاز، ایجاد ثبات رویه و مقررات در مورد صادرات با هدف گسترش پایدار سهم ایران در بازارهای هدف.
۱۱- توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج.
۱۲- افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب پذیری اقتصاد کشور از طریق:
 توسعه پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت با کشورهای منطقه و جهان بویژه همسایگان، استفاده از دیپلماسی در جهت حمایت از هدف‌های اقتصادی،  استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای.
۱۳- مقابله با ضربه پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز از طریق:  انتخاب مشتریان راهبردی، ایجاد تنوع در روش‌های فروش، مشارکت دادن بخش خصوصی در فروش، افزایش صادرات
گاز،  افزایش صادرات برق، افزایش صادرات پتروشیمی، افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی.
۱۴- افزایش ذخایر راهبردی نفت وگاز کشور به منظور اثرگذاری در بازار جهانی نفت و گاز و تأکید بر حفظ و توسعه ظرفیت‌های تولید نفت و گاز، بویژه در میادین مشترک.
۱۵-  افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز، توسعه تولید کالاهای دارای بازدهی بهینه(براساس شاخص شدت مصرف انرژی) و بالا بردن صادرات برق، محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی با تأکید بر برداشت صیانتی از منابع.
۱۶- صرفه جویی در هزینه‌های عمومی کشور با تأکید بر تحول اساسی در ساختارها، منطقی سازی اندازه دولت و حذف دستگاه‌های موازی و غیرضرور و هزینه‌های زاید.
۱۷- اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی.
۱۸- افزایش سالانه‌ سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز تا قطع وابستگی بودجه به نفت.
۱۹- شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی، تجاری، ارزی و…
۲۰- تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، بهره‌وری، کارآفرینی، سرمایه گذاری و اشتغال مولد و اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به اشخاص دارای خدمات برجسته در این زمینه.
۲۱- تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی آن بویژه در محیط‌های علمی، آموزشی و رسانه‌ای و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی.
۲۲- دولت مکلف است برای تحقق سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی با هماهنگ سازی و بسیج پویای همه امکانات کشور، اقدامات زیررا معمول دارد:
 شناسایی و بکارگیری ظرفیت‌های علمی، فنی و اقتصادی برای دسترسی به توان آفندی و اقدامات مناسب، رصد برنامه‌های تحریم و افزایش هزینه برای دشمن، مدیریت مخاطرات اقتصادی از طریق تهیه طرح‌های واکنش هوشمند، فعال، سریع و به هنگام در برابر مخاطرات و اختلال‌های داخلی و خارجی.
۲۳- شفاف و روان سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار.
۲۴- افزایش پوشش استاندارد برای کلیه محصولات داخلی و ترویج آن.